PORTFOLIA MEDIA
BERICHTGEVING - DUIDING
Artikel 1 - kwaliteits krant
Greta Thunberg spot met Trump: 'Chill, Donald, Chill'
https://www.standaard.be/cnt/dmf20201106_94673295
( link artikel)
Poets wederom poets, moet Greta Thunberg gedacht hebben toen ze de Amerikaanse president Donald Trump zag twitteren de afgelopen dagen. Vooral de tweet 'STOP MET TELLEN!' vond Thunberg duidelijk overdreven. Ze reageerde laconiek met 'Zo belachelijk. Donald moet aan zijn anger management-probleem werken, en dan naar een goede filmklassieker gaan met een vriend. Chill, Donald, chill!'
Daarmee imiteert Thunberg de Amerikaanse president, die vorig jaar op 12 december nog dezelfde tweet naar haar stuurde:
Thunberg en Trump zijn koele minnaars van elkaar. Begin dit jaar riep Trump op het World Economic Forum in Davos nog op om 'Gretaatje gewoon te negeren'. 'Dit zijn geen tijden voor pessimisme, maar wel voor optimisme', zei Trump in een tot de nok gevulde zaal. 'Dit zijn tijden voor onmetelijke hoop en vreugde. Angst en twijfel zijn zelden een goed gedachteproces.' Die speech kwam er toen als reactie op Thunbergs speech, waarin ze stelde dat 'de wereld in brand staat'.
Artikel 2 - populaire krant
Greta Thunberg heeft de Amerikaanse president Donald Trump een stevig koekje van eigen deeg gegeven op Twitter. De 17-jarige Zweedse klimaatactiviste raadde de president aan om iets aan zijn woedeproblemen te doen. Ze deed dat in exact dezelfde woorden als in de spottende tweet die zij van hem kreeg, zo'n 11 maanden geleden.
verschillen
> Allereerst zijn deze artikels een voorbeeld van berichtgeveving. In deze artikels wordt duidelijk de kern van de zaak beschreven. Je kunt er allemaal objectieve elementen in terug vinden. Ook de 5 w-vragen kun je er duidelijk uithalen. Het gaat over een reactie van Greta Thunberg op Donald Trump tijdens de presidentverkiezingen (wat, wie en wanneer). Ze reageert fel op Twitter omdat ze hem duidelijk op zijn plaats willde zetten (waarom). Ze deed dat door een post op Twitter te zetten en dezelfde woorden te gebruiken als hem (hoe).
Verder zien we in de twee artikels een duidelijk verschil. Wanneer ik op de site van de populaire krant kwam werd ik meteen overrompeld met een heel grote foto en grote titel. In de kwaliteitskrant werd dit subtieler aangepakt. Het gaf een rustgevend en overzichtelijk gevoel. Ook de kleuren waren in de kwaliteitskrant heel uniform. Enkel zwart, wit en wat rood. In de andere krant konden we fel blauw, rood zwart en wit vinden. Dit zorgd dus dat het veel drukker is. Een laatste element zijn de extra bronnen. De kwaliteitkrant haalde de post van vorig jaar terug en plaatste deze in het artikel. Ook legden zijn alles uit via een tekst. De populaire krant maakte gebruik van een filmpje met beelden van vorig jaar. Die beelden worden ondersteund door korte tekstblokjes met extra uitleg.